Grupy wiekowe: uczniowie klas V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej
Temat: Poznajemy zawód radcy prawnego i zasady funkcjonowania prawa w codziennym życiu
Termin: IV – VI
Prowadzący spotkanie: Radca prawny – Dorota Grabowska
Koordynator spotkania: Agnieszka Kurkowska
Cel spotkań:
- przybliżenie uczniom specyfiki pracy radcy prawnego,
- rozwijanie świadomości prawnej wśród młodzieży,
- kształtowanie postawy odpowiedzialności obywatelskiej i znajomości podstawowych przepisów prawnych,
- promowanie zawodu zaufania publicznego i wartości, jakimi kieruje się radca prawny w swojej pracy.
Przebieg spotkań:
W ramach zajęć edukacyjnych uczniowie uczestniczyli w interaktywnych spotkaniach prowadzonych przez praktykującego radcę prawnego. Treści zostały dostosowane do wieku
i poziomu uczniów. W trakcie spotkań poruszono m.in. następujące zagadnienia:
- Kim jest radca prawny i na czym polega jego praca,
- Różnice między radcą prawnym a adwokatem,
- Jakie sprawy prowadzi radca prawny – przykłady z życia,
- Podstawowe prawa i obowiązki ucznia wynikające z prawa oświatowego i kodeksu cywilnego,
- Odpowiedzialność prawna osób niepełnoletnich,
- Prawa konsumenta i prawo własności,
- Czym są umowy i kiedy warto je czytać (język prawa dla młodzieży),
- Pytania i odpowiedzi – uczniowie mieli okazję zadawać pytania dotyczące prawnych aspektów życia codziennego.
Spotkania odbyły się w atmosferze otwartości, ciekawości i wzajemnego szacunku. Uczniowie wykazywali zainteresowanie tematyką i aktywnie uczestniczyli w dyskusji.
Wnioski i refleksje:
- Spotkania miały dużą wartość wychowawczą i edukacyjną – uczniowie mieli okazję poznać realia pracy w zawodzie prawniczym oraz praktyczne zastosowanie prawa,
- Uczniowie docenili możliwość rozmowy z przedstawicielem zawodu zaufania publicznego,
- Tematyka wzbudziła szczególne zainteresowanie w klasach starszych młodszych, gdzie pojawiły się pytania o zawody prawnicze, odpowiedzialność karną nieletnich i prawa obywatela,
- Spotkania miały również walor profilaktyczny – uświadomiły uczniom konsekwencje niektórych zachowań i potrzebę znajomości podstaw prawa.